کارشناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد گفت: غذاهای پرچرب و شیرینی‌ها و موادی مثل سوسیس و کالباس غذایی که مدتی می‌ماند و خوراکی‌هایی که در آن مواد نگه‌دارنده زده باشند، یبوست را تشدید نموده و معده را ضعیف می‌کند.

 کارشناس تغذیه  مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد گفت: غذاهای پرچرب و شیرینی‌ها و موادی مثل سوسیس و کالباس غذایی که مدتی می‌ماند و خوراکی‌هایی که در آن مواد نگه‌دارنده زده باشند، یبوست را تشدید نموده و معده را ضعیف می‌کند.

ناهید برخورداری  گفت : در خصوص راههای درمانی یببوست اظهارداشت: یبوست ممکن است بر اثر کمبود تراوش‌های کبدی و لوزالمعده و روده باشد.

 وی ادامه داد: برای رفع این عامل، غذاهای سلولزدار مثل آرد سبوس‌دار و سبزی‌های تازه مفید است.

وی با بیان این مطلب که ساعات خوردن غذا و منظم خوردن نیز در رفع یبوست موثر است تصریح کرد:

پرخوری و نامرتب خوردن و پر نمودن معده بسیار زیان آور است.

 برخورداری ادامه داد: استراحت دادن به معده و نخوردن به مدت کوتاه، باعث می‌شود که دستگاه گوارش استراحت نموده و کار خود را خوب انجام دهد.

 وی خاطرنشان ساخت: غذاهای پرچرب و شیرینی‌ها و موادی مثل سوسیس و کالباس غذایی که مدتی می‌ماند و خوراکی‌هایی که در آن مواد نگه‌دارنده زده باشند، یبوست را تشدید نموده و معده را ضعیف می‌کند.

 این کارشناس تغذیه در ادامه افزود: سبزیجات و داروهای گیاهی علاوه بر فعال نمودن معده، در هضم غذا بسیار مفید است.

 وی با اشاره به اینکه کاهو تقویت کننده معده و روده و ضد یبوست است گفت: به منظور درمان یبوست بهتر است کاهو همراه با روغن زیتون مصرف شود، البته برگ های تیره خاصیت بیشتری دارد.

 وی همچنین توصبه کرد: به منظور رفع یبوست بهتر است کاهو همراه با آب لیموتازه و روغن زیتون مصرف گردد.

 این کارشناس تغذیه در ادامه با اشاره روشهای دیگر درمان یبوست متذکرشد: گشنیز تقویت کننده معده و ضد باکتری معده و روده می‌باشد وهمچنین برای جلوگیری از یبوست می توان روزی 20گرم سبزی گشنیز را خردکرده و میل کرد.

 کارشناس تغذیه  مرکز تخقیقاتی و درمانی دیابت یزد در پایان توصیه کرد: مبتلایان به یبوست روزی 4-5عدد انجیر یا آلومشهدی را که شب قبل در آب خیس خورده است صبح ناشتا مصرف کنند چرا که این  کار کمک زیادی به کاهش یبوست می کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا